Ga naar de hoofdinhoud
Step-up klas foto-1
Geplaatst op 01 augustus 2024

Voor als school (tijdelijk) een uitdaging vormt: De Step-Up klas

Een groeiend aantal jongeren loopt vast binnen het onderwijs, waardoor meer jongeren thuiszitten. De oorzaken zijn divers: van gepest worden op school tot een onstabiele thuissituatie of de druk om te presteren. In dit artikel vertelt Marit van Toledo over de unieke benadering van de Step-Up klas, waar jongeren en hun ouders gedurende een half jaar intensieve begeleiding ontvangen.

Multidisciplinaire aanpak

Met de lancering van de Step-Up klas, onze pilot die van start is gegaan, zijn we vastbesloten iets voor deze jongeren te betekenen. Deze unieke benadering is het resultaat van een samenwerking tussen deze partijen:

• Mevis

• De YETS Foundation

• Samenwerkingsverband NWN

• De bovenschoolse voorziening InZicht

Normaal gesproken werken deze partijen naast elkaar, maar dankzij deze aanpak bundelen zij hun krachten om jongeren en hun ouders te begeleiden naar een duurzame schoolgang of een passende plek op de arbeidsmarkt. Hierbij wordt zorgvuldig afgestemd tussen onderwijs en zorg.

We moedigen jongeren en hun ouders aan om actief deel te nemen aan de samenleving door middel van persoonlijke begeleiding van verschillende professionals en de ondersteuning van jongerencoaches. Stap voor stap op weg naar groei

Met de Step-Up klas groeien en ontwikkelen jongeren op hun eigen tempo, waarbij we de focus leggen op hun kwaliteiten en behoeften om vooruitgang te boeken. Onze aanpak is dynamisch en op maat gemaakt, met de jongeren en hun gezin centraal. Dagelijks stemmen we af op individuele behoeften en bepalen we samen de te nemen stappen, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid.

Op eigen kracht en zelfvertrouwen

Naarmate de jongeren vorderen in hun traject, geven we ze steeds meer ruimte om zelfstandig te groeien. We vervangen geleidelijk de intensieve ondersteuning door reguliere coaching en jeugdhulp. Op deze manier willen we ze aanmoedigen om hun eigen kracht te ontdekken en zelfvertrouwen op te bouwen, zodat ze vol vertrouwen de toekomst tegemoet gaan en hun eigen positieve pad bewandelen.

Commitment

Om deel te kunnen nemen aan de Step-Up klas, is commitment nodig. Dit is cruciaal voor het succes van de aanpak, omdat eenheid en steun vanuit de gezinsomgeving essentieel zijn voor het herstelproces van de jongeren.

Internaliserende problematiek

We starten deze pilot met jongeren tussen de 14 en 16 jaar waarbij internaliserende problematiek op de voorgrond staat. Als deze pilot succesvol blijkt dan gaan wij verder onderzoeken wat er voor andere jongeren die thuiszitten mogelijk is in deze opzet.

Terug naar alle berichten