Verbinden met de familieklas
Tijdens één van de laatste dagen voor de zomervakantie zitten we bij IKC de Singel in Schiedam, in hun speelse woonkamer. Ellie (coördinator van de familieklas, Mevis) begint enthousiast te vertellen.
“Met de familieklas verbinden we thuis, de school en jeugdhulp. Dat doen we in een warme familiaire sfeer op school of in de wijk. De basis van de familieklas is dat je met je ouder(s)/verzorger(s) samen op school werkt aan ontwikkel- en leerdoelen.”
Met welke vraag kunnen leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) bij de familieklas terecht?
“Leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) kunnen terecht met hulpvragen die de ontwikkeling kunnen stagneren. Dat kunnen vragen zijn die zowel thuis als op school voor komen. De familieklas werkt vanuit een ander perspectief en in groepsverband. Het is meestal met vijf kinderen en de ouder(s)/verzorger(s). Het gaat over een gewoonte of gedrag van het kind, waardoor deze zich niet optimaal ontwikkelt. Doordat er verschillende soorten vragen zijn, kunnen we van elkaar leren.”
Hoelang duurt de familieklas?
“In een familieklas is het heel goed om minimaal zes maanden met dezelfde groep te draaien zodat je nieuwe gewoontes eigen kan maken. Als je altijd linksaf gaat en je moet dan opeens rechtsaf, dan kan je daar echt even verward van raken. Mensen hebben tijd nodig om een nieuwe gewoonte eigen te maken."
Hoe ziet een dag eruit voor ouders en de leerling?
“Een familieklasmoment is één keer in de week een dagdeel. We beginnen met een kopje koffie of thee. We bespreken hoe de leerdoelen de afgelopen week zijn gegaan in de (stam)klas en thuis. We richten ons daarna op het schoolwerk. Tijdens het familieklasmoment is er een leerkracht en een jeugdprofessional aanwezig. Na de pauze gaan we aan de slag met activiteiten gericht op sociale- en emotionele vaardigheden, deze methode is in een spelvorm. Er is ook ruimte om te confronteren, als de ouders, hulpverleners of leerkrachten tegen dingen aanlopen. Dit gebeurt op een respectvolle en verbindende manier.”
Is het voor alle groepen?
“We werken met een kleuterklas en een middenbouw klas. Hoe jonger een kind is, hoe beter ze nieuwe gewoontes kunnen aanleren. Het komt weleens voor dat een kind uit de familieklas later in de bovenbouw ineens weer tegen problematiek aanloopt maar dan weet die ouder mij makkelijk te vinden. Dan kan ik bijvoorbeeld tips geven aan de ouder hoe we dat eerder deden en samen afspreken om te kijken of dat nog helpt. Als dat niet zo is dan kijken we samen verder.”
Wat zijn de ervaringen van ouders?
“Ouders die hebben deelgenomen aan de familieklas voelen zich snel geholpen en vonden de samenwerking met jeugdhulp en de leerkracht prettig. Ouders ervaren het vaak ook als heel prettig omdat ze gelijk geholpen worden door de mensen die zij kennen. Hier zeg je gewoon tegen de juf/ meester en de intern begeleider (ib’er) van school waar je tegenaan loopt en waar je hulp bij zou willen.”
Wat is het voordeel van de familieklas?
“Dat we met elkaar leren praten, elkaar echt leren kennen, vragen, nieuwsgierig zijn. Van daaruit is vaak een heel ander gesprek mogelijk waardoor verbinding en begrip ontstaat. Dit maakt dat er ruimte ontstaat voor (gedrags)verandering waar dit nodig is. Ouders spelen een belangrijke rol, net als onderwijs en zorg. We doen het met elkaar en niet naast elkaar. Het is in de eigen school en opschalen is minder vaak nodig omdat we de stap naar voren maken. De familieklas past ook mooi in het MVS-jeugdmodel en bij de transformatie van Mevis. De sleutel is de goede samenwerking. Met elkaar bereik je gewoon meer.”
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
“We hebben de familieklas op dit moment op twee scholen. De ervaringen zijn positief. Ik ben, vanuit Mevis, in gesprek met meerdere scholen en het samenwerkingsverband over hoe verschillende vormen van de familieklas kunnen bijdragen aan een nieuwe manier van samenwerken tussen jeugdhulp en onderwijs. Het leuke aan een familieklas is dat het altijd past. Je kan het zo vormen dat het aansluit bij de ontwikkeling van het kind en de cultuur binnen een school en/of wijk. We willen inzetten op een stevige verbinding met welzijn. Daarnaast is het interessant om te bekijken of het op nog jongere leeftijd kan. Het kan eigenlijk alle kanten op in hetzelfde format vanuit de doelstelling van de familieklas.”