Het contact met de school is essentieel
Leandra en Marusha zijn jeudgprofessionals op school (JOS). Ze werken elk op twee verschillende scholen in Vlaardingen Holy. Het maakt hen niet uit of ze JOS, juf, gezinsspecialist of praat-juf genoemd worden; het belangrijkste is dat ze gevonden worden wanneer ze nodig zijn.
Marusha en Leandra zijn allebei begonnen bij Minters. Ze zijn bij Mevis gestart vanaf 1 januari 2023, de partner voor de uitvoering van de jeugdhulp. Leandra vertelt: "Toen ik begon bij Minters wist ik al dat de hulp voor jeugdigen en hun gezin anders georganiseerd zou gaan worden. Ik vond het een mooie uitdaging om aan mee te werken. Marusha heeft mij ingewerkt en daardoor heb ik een goede basis gekregen. Nu werk ik zelf ook nieuwe collega's in, want ik gun iedereen zo'n fijne start."
Hoe hebben jullie de afgelopen tijd ervaren?
Marusha: "Bij de start van Mevis waren er nog geen duidelijke kaders voor de taken van de JOS. We hebben uitdagingen gehad. Eén van de uitdagingen was dat we in eerste instantie de bredere hulpvragen zijn gaan oppakken. Omdat wij de eerste schakel waren, stapelde de wachtlijst zich op en kwamen we daarmee in de knel. Je kan opgepakte casuïstiek niet opeens loslaten of doorzetten waardoor de doorstroming niet goed ging. We waren constant bezig om het contact goed te houden en transparant te zijn over waar we staan en wat we gaan doen. Inmiddels hebben we een handreiking ontwikkeld om duidelijkheid naar scholen te bieden wat de JOS doet. Het is bedoeld om houvast en richting te geven bij de uitvoering van werkzaamheden. Niet allen fijn voor de scholen, maar ook voor ons."
"We hebben hetzelfde doel voor ogen; de kinderen en hun gezinnen. De sleutel voor de samenwerking ligt in samen optrekken en meedenken."
Hoe gaat het nu?
Marusha: "In het nieuwe schooljaar gaan we werken met de handreiking. Hierin staat onze werkwijze beschreven en de drie hoofdtaken die we hebben. De eerste taak is het toeleiden van elke jeugdhulpvraag naar jeugdhulp. We denken mee welke jeugdhulpvorm passend is en we doen een urgentiebepaling. We adviseren richting andere partners wanneer de vraag niet onder jeugdhulp valt. De tweede taak is een adviserende- en signalerende rol wat betreft zorg op school. Vanuit een helikopterview geven we advies over passende jeugdondersteuning die nodig is op school. Deze twee taken hebben qua tijdsindeling voorrang. De derde taak is het bieden van jeugdhulpverlening aan leerlingen en hun ouders op school en thuis, zo lang als nodig en zo kort als mogelijk. Dit bieden wij als JOS samen met de collega's uit het wijkteam en het plusteam."
Leandra: "We zullen met elkaar een nieuwe weg moeten zoeken, en daarbij zullen er pieken en dalen zijn. We zijn er nog niet helemaal maar ik ben heel blij dat we samen met de scholen hebben kunnen sparren waar we tegenaan lopen en hoe we de verbinding kunnen maken. We hebben hetzelfde doel voor ogen; de kinderen en hun gezinnen. De sleutel voor de samenwerking ligt in het samen optrekken en meedenken. Inmiddels is de samenwerking goed en is er meer stabiliteit. Mijn werk is er in elk geval leuker van geworden nu de samenwerking met de scholen beter staat."
Marusha: "Wat ik nu al merk bij mijn scholen is dat vragen anders binnenkomen. Dat ze even checken: zitten we nu goed om door te verwijzen naar bijvoorbeeld het CJG, stichting Aanzet of jongerencoaching? Daar zie ik wel verschil in. "
Hoe ziet een dag op school eruit?
Leandra: "Geen dag is hetzelfde. We hebben een aantal vaste afspraken, zoals het vooroverleg ondersteuningsteam (VOT) en het ondersteuningsteam (OT). Daarnaast zijn we flexibel in onze aanpak. Ik observeer regelmatig in de klas en ik voer gesprekken, zoals een intake of een evaluatie. Vaak loopt er ook nog wel een leerkracht binnen met een vraag."
Marusha: "In het speciaal basisonderwijs (sbo) hebben we om de week een overleg waarin leerlingen worden besproken. Dat kan over schoolse vaardigheden gaan maar ook over het gezin en/of gedrag van kinderen. Bij het sbo zit ook vaktherapie. Daar overleg ik ook vaak even mee."
"Het is een ontzettend leuke functie. Het meedenken, analyseren van de hulpvraag maar ook het contact met ouders."
'Hoi juf, komt u mij ophalen?'
Marusha: "Wat de functie voor mij leuk maakt zijn de kinderen. Op school word je door de kinderen echt als juf gezien. Dat ben ik officieel niet, maar dat maakt niet uit. Ik ben gewoon Marusha en ik ben er voor de kinderen en het gezin. De sfeer en samenwerking op school is goed dat maakt het werk écht leuk."
Leandra: "Of dat je in een belangrijk gesprek zit en er staat opeens een kind voor het raam heel uitbundig te zwaaien, dáár doe je het voor. Het geeft voldoening om kinderen een veilige plek te bieden en hen te helpen een stap verder te komen in het leven. Dat vind ik heel fijn."
Marusha: "Het is een ontzettend leuke functie. Het meedenken, analyseren van de hulpvraag maar ook het contact met ouders."
Leandra: "Laatst had ik een casus waarin er een hele duidelijke aanmelding kwam vanuit school, vanwege concentratieproblemen. De ouders en de school wilden graag onderzoek. Na intake bleek dat de ouders het onderzoek niet nodig vonden. Ik heb de jongen in de klas geobserveerd en zag dat hij zijn taakgerichtheid vermeed en dat zijn concentratieproblemen daarna pas kwamen. De concentratieproblemen waren niet de oorzaak. Soms kan ADHD-problematiek voorliggend zijn of dat je denkt dat dit echt de kernproblematiek is. Dat vind ik het mooie dat wij het breder kunnen oppakken. Voor deze jongen hebben wij een werkwijze gevonden om hem te stimuleren zijn taken op te pakken. We hebben de leerkracht en de ouders tips gegeven en deze hulpvraag kunnen afsluiten zonder breed onderzoek. Ik heb de situatie genormaliseerd en het eigen systeem ingezet."
Marusha en Leandra geven aan dat ze het leuk vinden om voor Mevis te werken. "We hebben verschillende situaties gehad waarin we elkaar moesten vinden en waarin we ons gesteund voelde door de organisatie. Het is een fijn team en ook onze procesmanager steunt ons goed en normaliseert. We zijn met de transformatie bezig en soms is het dan rommelig, maar het biedt óók mogelijkheden."
Marusha en Leandra werken voor Mevis. Zij zijn in dienst bij Scala Jeugdprofessionals. Lijkt het je leuk om te werken als JOS'er? Bekijk dan de vacatures op: Werken bij Scala - Scala Jeugdprofessionals